Skip to main content

També han respost...

Eduard Gracia: 'Qui posa bastons a les rodes del ferrocarril a Catalunya?'

| Respostes amb criteri

La Cambra de Comerç de Barcelona xifra l’impacte de l’avaria a l’estació de Rodalies de Gavà, al maig d’enguany, en l’equivalent de 60.000 dies de treball. El diari El Nacional estima que, entre novembre de 2021 i setembre de 2022, Rodalies de Catalunya va patir 44% més incidències que Cercanías de Madrid, i que el 62% d’aquestes incidències es va deure a deficiències d’infraestructura. Altres exemples els trobem als diaris cada dia: el problema ve de lluny, i és cada dia més greu.

Com argumenta el meu darrer llibre Bastons a les rodes: el Corredor Mediterrani i la lògica del poder a Espanya (Fundació Vincle), la causa principal és una greu discriminació sostinguda durant dècades. Per exemple, entre 1990 i 2018 la inversió per km de via a Cercanías de Madrid va multiplicar per 3,5 la realitzada per km a Rodalies de Catalunya. El mateix problema es palesa al disseny dels corredors europeus a Espanya: gasiu a Catalunya (i al País Valencià), on la demanda de transport és més intensa, i generós a l’interior i l’oest peninsular (no només a Madrid), on el tràfic és molt més escàs.

Des de l’Estat s’ofereixen sovint explicacions més o menys plausibles per cada cas concret. Els fets, però, compten més que les paraules, i darrere d’una discriminació tan greu i persistent es fa difícil no veure cap voluntat política de posar bastons a les rodes a l’economia de Catalunya.


Eduard Gracia 1 Eduard Gracia (Barcelona, 1966) (LinkedIn) @EduardGracia és economista i MBA. Durant 26 anys va treballar de consultor basat a Barcelona (1994-96), Nova York (1996-2001), Londres (2001-2014) i Dubai (2014-2019). Actualment, ensenya Economia internacional a la UB, és vicepresident de la Comissió d’Economia Catalana del CEC i col·labora amb l’associació FERRMED de promoció del ferrocarril a Europa. És també autor de diversos llibres sobre temes econòmics, el més recent dels quals és Bastons a les rodes: el Corredor Mediterrani i la lògica del poder a Espanya, publicat enguany per la Fundació Vincle i que es pot descarregar aquí gratuïtament en pdf.

També han respost...