
També han respost...
-
Víctor Pàmies: 'Per què la Paremiologia catalana comparada digital (PCCD) fomenta la divulgació de dites i refranys?'
-
Agustí Alcoberro: Per què ens cal un nou Congrés de Cultura Catalana, 50 anys després?
-
Lluís Duran: 'Per què fou tan important la resistència cultural durant el Franquisme?'
-
Jordi Rodó: ‘Es coneixen prou les Rutes de la Llibertat i tot el que van significar?’
-
Marcantoni Malagarriga-Picas: 'Per què la Llei d'Amnistia de 1977 vulnera la Llei de Recerca Biomèdica?'
-
Frederic Perers: Han aconseguit castellanitzar el català ‘sin que se note el cuidado’?
-
Anna Varderi: 'Per què el voluntariat és tan important en entitats com la Fundació Villavecchia?'
-
Joan Planes: 'Com valoram els deu anys d’activisme i lluita de l’Assemblea Sobiranista de Mallorca (ASM)?'
-
Joaquim Vilarnau: ‘L'estaca' és un himne internacional?
-
Víctor Alexandre: 'Per què fa 25 anys era tan impactant dir Jo no sóc espanyol?'
-
Jaume Roure i Brice Lafontaine: 'Per què hem de reivindicar Perpinyà la catalana?'
-
Ferran Çivit: 'Per què calia renovar el mapa dialectal català?'
-
Jordi Pardo: ‘Què són els Diàlegs amb Música de la Fundació Pau Casals?’
-
Adriana Bàrcia José: 'Per què cal reivindicar Aurora Bertrana?'
-
Pere Fortuny: 'Per què homenatgem les víctimes del franquisme al Fossar de la Pedrera?'
-
Berta Serra: 'Per què cal que docents, alumnes i famílies ens mobilitzem per a defensar la llengua?'
-
Anna Costal i Fornells: ‘Josep Anselm Clavé és autor de La marsellesa?’
-
Josep Vicent Frechina: ‘Per què Caramella mira la tradició com una vivència actual i no com un vestigi del passat?’
-
Òscar Palau: 'Què hi trobarem al festival de les variants dialectals de la llengua catalana?'
-
Marc Clotet: 'Per què és important la commemoració de l’Any Desvalls?'
-
Lluís Mont: 'Com podem promoure l'ús del català a la sanitat?'
-
Ramon Piera: ‘Conèixer i divulgar dades dels Països Catalans és apassionant?’
-
Rosario Palomino: 'Quin és l'objectiu de la campanya No em canviïs la llengua?'
-
Xènia Gaya: 'Per què calen projectes com Festivals Terres de l’Ebre per impulsar la cultura en l’àmbit rural?'
-
Maria Giralt: 'Quin és el sentit de la celebració de l'Orgull?'
-
Manel Carrera: 'Com es presenta la renovació del portal Festes.org?'
-
Xavier Cuadras Morató i Modest Guinjoan Ferré: 'Què és 5centims.cat?'
-
David de Montserrat i Nonó: 'Per què Joan Pujol Garcia «Garbo» hauria de ser honorat per Barcelona i Catalunya?'
-
Ivan Sànchez: 'Per què diem que la Patum és la festa dels sentits i dels sentiments?'
-
Gemma Sastre: 'Què ofereix una fira d’espectacles literaris com Litterarum?
Tonetxo Pardiñas: ‘Per què és tan significativa la Societat Coral El Micalet?’
Per introduir la Societat Coral El Micalet, entitat cultural i cívica de la ciutat de València, podem dir que tenim datat documentalment el seu origen a l’agost de 1893, quan es va constituir l’Orfeó Valencià el Micalet fruit de la unió de l’anterior Orfeó Valencià i membres d’altres orfeons.
L’últim acte a ressenyar de l’Orfeó Valencià va ser en la celebració del Sant Joan del mateix 1893, quan van baixar a la ciutat de València una quarantena de Cors de Clavé. Aquesta trobada va significar el reviscolament d’un orfeó que es trobava en uns moments molt baixos.
La vinculació de l’Orfeó Valencià amb la Federació de Cors de Clavé venia de lluny. L’amistat entre el mestre Salvador Giner i Vidal (gran compositor i estretament vinculat amb l’Orfeó) i el mestre Josep Anselm Clavé i Camps va forjar aquesta relació. Al nostre arxiu tenim partitures dedicades per Àurea Rosa Clavé i Soler a l’Orfeó Valencià anteriors a 1893.
Podem dir, per tant, que els inicis de la Societat Coral El Micalet, nom que va assumir en 1905 com a continuació de l’Orfeó Valencià El Micalet, va ser semblant al dels Orfeons Claverians, obrerista. A més, el Micalet va recollir, del llegat dels germans Tolosa, la vessant d’ensenyament i des dels seus inicis la tasca docent va ser un element vertebrant. Al llarg de la foscor franquista poc més que sobreviure i construir la nova seu va poder fer la Societat Coral el Micalet.
A principi de la dècada dels 70, però, els membres més joves del Micalet, posteriorment reforçats amb els qui van vindre de lo Rat Penat després del colp de mà executat amb el suport del governador civil de l’època, van provocar un canvi radical en el Micalet, que va passar a ser un referent, una llum en mig de l’erm cultural de l’època. Des d’aquell moment, les successives juntes directives hem intentat, amb el vent a favor o en contra, mantenir la línia i enfortir el llegat.
Actualment, al País Valencià, la Societat Coral El Micalet pertany a la Federació de Societats Musicals (FSMCV) i a la Federació de Cors (FECOCOVA). D’àmbit de Països Catalans, pertanyem a la Federació de Cors de Clavé, de la qual enguany hem rebut el premi a la Trajectòria Entitat Claveriana.
Feta la introducció que ens mostra els orígens i la seua evolució, podem dir que El Micalet és, a hores d’ara, una eina necessària al País Valencià. Perquè, com a entitat que treballa amb el jovent -entre més activitats, l’ensenyament musical (instrumental i vocal) i el teatral, tot en un entorn d’estima i cura de la llengua-, és vital la seua continuïtat com el referent que és en aquests àmbits, a més del cívic.
Actualment, El Micalet ha ampliat la seua oferta educativa, a més de les tradicionals de música i cant que ofereix des de l’Institut Musical Giner i de l’Escola de Música Matilde Salvador, amb l’Escola de Teatre El Micalet. Abastem amb aquesta oferta, des dels més menuts (a partir dels quatre anys) fins als adults de totes les edats.
A més, el caliu del Micalet atrau diversos col·lectius de la ciutat que fan les seues reunions i actes aixoplugats a la nostra seu.
El mes de novembre és un més especial per a la Societat Coral El Micalet. Cada any, a més de retre homenatge al Mestre Giner en el mes en què es commemora la seua mort, es fa un cicle de conferències i la vetlada dels Premis Miquelet, dia en el qual es lliuren, entre d’altres, els guardons que reconeixen com a Miquelets d’Honor -individual i col·lectiu- persones i entitats dels Països Catalans que s’hagen distingit “per haver-se mantingut fidels per sempre més al servei d’aquest poble”, com diu el premi, parafrasejant el que ens va dir Salvador Espriu al seu ‘Inici de càntic en el temple’. Enguany la poeta, assagista i traductora Isabel Robles Gómez i el Grup Musical Carraixet són les guardonades. L’una, Isabel Robles, per la seua aportació a la nostra llengua, que ha fet seua, a través de la literatura i la seua militància lingüística i cívica; les altres, Carraixet, per la seua activitat cívica i la seua història com a referents de qualitat, coherència i persistència dins del panorama musical valencià.
Cal, però, que totes i tots tinguem present la necessitat d’enfortir la societat civil per poder continuar treballant per la nostra cultura, llengua i drets com a poble. I, per fer-ho, hem de recolzar entitats com ara la Societat Coral El Micalet, amb la seua història i trajectòria, el seu present de servei al País i el seu futur que hem de llaurar entre tots.
No hem d’esperar, però, que algú ens faça la feina; cadascú de nosaltres ha d’activar-se, ha de preparar-se per a actuar, ha de col·laborar per fer fortes les entitats cíviques; més important, si cal, en moments com ara quan, al País Valencià, el vent de Ponent bufa amb força.
I la primera acció que hem de dur a terme per aconseguir-ho és associar-se. Contra més socis, més força i, per tant, més capacitat de fer activitats i d’influir en la societat.
Tothom que estime la nostra llengua i el País ha de saber que, a la Ciutat de València, la Societat Coral El Micalet és un punt de trobada on gaudir amb la música, el teatre, i la conversa. Il·luminats per la Flama de la Llengua que des del 2012 està, com també ho està al Castellet de Perpinyà, permanentment encesa a la nostra seu. Benvingut siga qui a sa casa arriba.
Tonetxo Pardiñas i Vidal (Guitiriz, Lugo, 1956) President de la Societat Coral El Micalet. @elmicaletsc
També han respost...
-
Víctor Pàmies: 'Per què la Paremiologia catalana comparada digital (PCCD) fomenta la divulgació de dites i refranys?'
-
Agustí Alcoberro: Per què ens cal un nou Congrés de Cultura Catalana, 50 anys després?
-
Lluís Duran: 'Per què fou tan important la resistència cultural durant el Franquisme?'
-
Jordi Rodó: ‘Es coneixen prou les Rutes de la Llibertat i tot el que van significar?’
-
Marcantoni Malagarriga-Picas: 'Per què la Llei d'Amnistia de 1977 vulnera la Llei de Recerca Biomèdica?'
-
Frederic Perers: Han aconseguit castellanitzar el català ‘sin que se note el cuidado’?
-
Anna Varderi: 'Per què el voluntariat és tan important en entitats com la Fundació Villavecchia?'
-
Joan Planes: 'Com valoram els deu anys d’activisme i lluita de l’Assemblea Sobiranista de Mallorca (ASM)?'
-
Joaquim Vilarnau: ‘L'estaca' és un himne internacional?
-
Víctor Alexandre: 'Per què fa 25 anys era tan impactant dir Jo no sóc espanyol?'
-
Jaume Roure i Brice Lafontaine: 'Per què hem de reivindicar Perpinyà la catalana?'
-
Ferran Çivit: 'Per què calia renovar el mapa dialectal català?'
-
Jordi Pardo: ‘Què són els Diàlegs amb Música de la Fundació Pau Casals?’
-
Adriana Bàrcia José: 'Per què cal reivindicar Aurora Bertrana?'
-
Pere Fortuny: 'Per què homenatgem les víctimes del franquisme al Fossar de la Pedrera?'
-
Berta Serra: 'Per què cal que docents, alumnes i famílies ens mobilitzem per a defensar la llengua?'
-
Anna Costal i Fornells: ‘Josep Anselm Clavé és autor de La marsellesa?’
-
Josep Vicent Frechina: ‘Per què Caramella mira la tradició com una vivència actual i no com un vestigi del passat?’
-
Òscar Palau: 'Què hi trobarem al festival de les variants dialectals de la llengua catalana?'
-
Marc Clotet: 'Per què és important la commemoració de l’Any Desvalls?'
-
Lluís Mont: 'Com podem promoure l'ús del català a la sanitat?'
-
Ramon Piera: ‘Conèixer i divulgar dades dels Països Catalans és apassionant?’
-
Rosario Palomino: 'Quin és l'objectiu de la campanya No em canviïs la llengua?'
-
Xènia Gaya: 'Per què calen projectes com Festivals Terres de l’Ebre per impulsar la cultura en l’àmbit rural?'
-
Maria Giralt: 'Quin és el sentit de la celebració de l'Orgull?'
-
Manel Carrera: 'Com es presenta la renovació del portal Festes.org?'
-
Xavier Cuadras Morató i Modest Guinjoan Ferré: 'Què és 5centims.cat?'
-
David de Montserrat i Nonó: 'Per què Joan Pujol Garcia «Garbo» hauria de ser honorat per Barcelona i Catalunya?'
-
Ivan Sànchez: 'Per què diem que la Patum és la festa dels sentits i dels sentiments?'
-
Gemma Sastre: 'Què ofereix una fira d’espectacles literaris com Litterarum?