
També han respost...
-
Martí Gené: 'Quina és la força de les concentracions i de les cançons de cada dijous a Palma?'
-
Nil Jaile: 'De què parlem quan parlem d’un manual de supervivència als Països Catalans?'
-
Víctor Rodríguez: 'Com puc saber on es fan ballades o cursos de sardanes?'
-
Víctor Labrado: 'L’èxit de La Veu dels Llibres és que reuneix tota la literatura en català?'
-
David Garrido: 'Per què Alacant és Catalunya?'
-
Bartomeu Mestre: 'Com així cal reivindicar Bartomeu Barceló i Tortella?'
-
Jordi Miravet: 'Per què el General Moragues és considerat heroi i màrtir de la Nació Catalana?'
-
Enric Larreula: 'Hi ha alguna fórmula màgica perquè els nens dels Països Catalans es parlin en català entre ells?'
-
Joaquim Rabaseda: És cert que Igor Stravinski va dir 'més Garreta'?
-
Germà Capdevila: 'Per què les revistes són la porta d’entrada a la lectura?'
-
Martí Crespo: 'Per què és tan recomanable resseguir el rastre dels Països Catalans quan viatgem pel món?'
-
Quim Gibert: 'Per què Aragó necessita reivindicar-se tothora en relació amb el fet català?'
-
Víctor Pàmies: 'Per què la Paremiologia catalana comparada digital (PCCD) fomenta la divulgació de dites i refranys?'
-
Agustí Alcoberro: Per què ens cal un nou Congrés de Cultura Catalana, 50 anys després?
-
Lluís Duran: 'Per què fou tan important la resistència cultural durant el Franquisme?'
-
Jordi Rodó: ‘Es coneixen prou les Rutes de la Llibertat i tot el que van significar?’
-
Marcantoni Malagarriga-Picas: 'Per què la Llei d'Amnistia de 1977 vulnera la Llei de Recerca Biomèdica?'
-
Frederic Perers: Han aconseguit castellanitzar el català ‘sin que se note el cuidado’?
-
Anna Varderi: 'Per què el voluntariat és tan important en entitats com la Fundació Villavecchia?'
-
Joan Planes: 'Com valoram els deu anys d’activisme i lluita de l’Assemblea Sobiranista de Mallorca (ASM)?'
-
Joaquim Vilarnau: ‘L'estaca' és un himne internacional?
-
Víctor Alexandre: 'Per què fa 25 anys era tan impactant dir Jo no sóc espanyol?'
-
Jaume Roure i Brice Lafontaine: 'Per què hem de reivindicar Perpinyà la catalana?'
-
Ferran Çivit: 'Per què calia renovar el mapa dialectal català?'
-
Jordi Pardo: ‘Què són els Diàlegs amb Música de la Fundació Pau Casals?’
-
Adriana Bàrcia José: 'Per què cal reivindicar Aurora Bertrana?'
-
Pere Fortuny: 'Per què homenatgem les víctimes del franquisme al Fossar de la Pedrera?'
-
Berta Serra: 'Per què cal que docents, alumnes i famílies ens mobilitzem per a defensar la llengua?'
-
Anna Costal i Fornells: ‘Josep Anselm Clavé és autor de La marsellesa?’
-
Josep Vicent Frechina: ‘Per què Caramella mira la tradició com una vivència actual i no com un vestigi del passat?’
Josep Guia: 'Quina és la significació de la Diada valenciana del 9 d'Octubre?'
El 9 d’Octubre es commemora l’entrada del rei Jaume I a la ciutat de València, l’any 1238, després d’haver-la conquerida sense saqueig, per rendició pactada amb el rei Zaian. La transcendència del fet rau, sobretot, en el canvi de comunitat religiosa, lingüística, de costums i drets i de «condició nacional» (si se’m permet la ucronia) que implicava aquella entrada.
El particularisme valencià de les classes dominants de la ciutat, de més en més acastellanat i acastellanades, ha volgut convertir la celebració en un acte provincià i caduc, sense cap tremp de vindicació nacional. De fet, durant l’estricta dictadura franquista i el postfranquisme borbònic, l’acte ha estat patrocinat i presidit per les autoritats del Règim, que passegen amb parafernàlia coent i provinciana una senyera adulterada, que no és la reial dels quatre pals vermells sobre fons daurat de Jaume I, la de l’impressionant Penó de la Conquesta que es conserva a l’Arxiu Municipal de València, mig d’amagat, com qui diu.
Una comitiva que rep el nom de «processó cívica» —sovint «incívica» per la presència fastigosa de feixistes blavers—, la qual processó, durant el franquisme estricte, anava custodiada per un piquet militar. De tota manera, he de dir que això va provocar una incipient presa de consciència d’un servidor, ja que, allà pels primers anys seixanta, un benvolgut capellà de l’Escola Pia amb qui assistíem a l’acte els joves estudiants de batxillerat, ens va dir, entre bromes i veres, «ara venen les forces d’ocupació».
Durant la dècada dels 80 del segle XX, per tal de donar-li una mica d’alegria al pobre de Jaume I, immòbil dalt del cavall de la magnífica estàtua eqüestre feta per l’escultor barceloní Agapit Vallmitjana (1833-1905), iniciàrem la Manifestació del 9 d’Octubre que recorre, per la vesprada, els carrers de València fins al Parterre. Esteu tots convidats a participar-hi.
Ras i curt, doncs, la Diada del 9 d’octubre simbolitza l’inici de la catalanitat dels valencians, per molt que els espanyolistes i acastellanats no vulguin acceptar-ho.
Josep Guia i Marín (València 1947) és doctor en Matemàtiques (1974) i en Filologia (2008) per la Universitat de València, de la qual ha estat Vicerector d’Estatuts (1984-86) i professor del Departament d’Àlgebra (1971-2010). Per la seua militància política independentista, com a membre del PSAN (del 1974 al 2020), ha estat detingut, multat i processat diverses vegades, abans i després de la mort de Franco. És patró de la Fundació Huguet, directiu de la Societat Coral El Micalet i membre, pel País Valencià, de l’Assemblea de Representants del Consell de la República Catalana. Ha escrit treballs d’investigació matemàtica, llibres de recerca filològica i d’assaig sobre la qüestió nacional, així com articles relatius a la lluita independentista, la memòria democràtica, l’obra de Joan Fuster, etc. @JosepGuia
També han respost...
-
Martí Gené: 'Quina és la força de les concentracions i de les cançons de cada dijous a Palma?'
-
Nil Jaile: 'De què parlem quan parlem d’un manual de supervivència als Països Catalans?'
-
Víctor Rodríguez: 'Com puc saber on es fan ballades o cursos de sardanes?'
-
Víctor Labrado: 'L’èxit de La Veu dels Llibres és que reuneix tota la literatura en català?'
-
David Garrido: 'Per què Alacant és Catalunya?'
-
Bartomeu Mestre: 'Com així cal reivindicar Bartomeu Barceló i Tortella?'
-
Jordi Miravet: 'Per què el General Moragues és considerat heroi i màrtir de la Nació Catalana?'
-
Enric Larreula: 'Hi ha alguna fórmula màgica perquè els nens dels Països Catalans es parlin en català entre ells?'
-
Joaquim Rabaseda: És cert que Igor Stravinski va dir 'més Garreta'?
-
Germà Capdevila: 'Per què les revistes són la porta d’entrada a la lectura?'
-
Martí Crespo: 'Per què és tan recomanable resseguir el rastre dels Països Catalans quan viatgem pel món?'
-
Quim Gibert: 'Per què Aragó necessita reivindicar-se tothora en relació amb el fet català?'
-
Víctor Pàmies: 'Per què la Paremiologia catalana comparada digital (PCCD) fomenta la divulgació de dites i refranys?'
-
Agustí Alcoberro: Per què ens cal un nou Congrés de Cultura Catalana, 50 anys després?
-
Lluís Duran: 'Per què fou tan important la resistència cultural durant el Franquisme?'
-
Jordi Rodó: ‘Es coneixen prou les Rutes de la Llibertat i tot el que van significar?’
-
Marcantoni Malagarriga-Picas: 'Per què la Llei d'Amnistia de 1977 vulnera la Llei de Recerca Biomèdica?'
-
Frederic Perers: Han aconseguit castellanitzar el català ‘sin que se note el cuidado’?
-
Anna Varderi: 'Per què el voluntariat és tan important en entitats com la Fundació Villavecchia?'
-
Joan Planes: 'Com valoram els deu anys d’activisme i lluita de l’Assemblea Sobiranista de Mallorca (ASM)?'
-
Joaquim Vilarnau: ‘L'estaca' és un himne internacional?
-
Víctor Alexandre: 'Per què fa 25 anys era tan impactant dir Jo no sóc espanyol?'
-
Jaume Roure i Brice Lafontaine: 'Per què hem de reivindicar Perpinyà la catalana?'
-
Ferran Çivit: 'Per què calia renovar el mapa dialectal català?'
-
Jordi Pardo: ‘Què són els Diàlegs amb Música de la Fundació Pau Casals?’
-
Adriana Bàrcia José: 'Per què cal reivindicar Aurora Bertrana?'
-
Pere Fortuny: 'Per què homenatgem les víctimes del franquisme al Fossar de la Pedrera?'
-
Berta Serra: 'Per què cal que docents, alumnes i famílies ens mobilitzem per a defensar la llengua?'
-
Anna Costal i Fornells: ‘Josep Anselm Clavé és autor de La marsellesa?’
-
Josep Vicent Frechina: ‘Per què Caramella mira la tradició com una vivència actual i no com un vestigi del passat?’