
També han respost...
-
Beatriu Cardona: 'Per quins motius calia convocar una jornada de vaga general al País Valencià?'
-
Jaume C. Pons Alorda: 'Per a Josep M. Llompart la consciència cultural i la consciència nacional eren una mateixa cosa?'
-
Jordi Oliva: 'Perpinyà fou epicentre de la mortalitat vinculada a la guerra del 1936-1939?'
-
Martí Gené: 'Quina és la força de les concentracions i de les cançons de cada dijous a Palma?'
-
Nil Jaile: 'De què parlem quan parlem d’un manual de supervivència als Països Catalans?'
-
Víctor Rodríguez: 'Com puc saber on es fan ballades o cursos de sardanes?'
-
Víctor Labrado: 'L’èxit de La Veu dels Llibres és que reuneix tota la literatura en català?'
-
David Garrido: 'Per què Alacant és Catalunya?'
-
Bartomeu Mestre: 'Com així cal reivindicar Bartomeu Barceló i Tortella?'
-
Jordi Miravet: 'Per què el General Moragues és considerat heroi i màrtir de la Nació Catalana?'
-
Enric Larreula: 'Hi ha alguna fórmula màgica perquè els nens dels Països Catalans es parlin en català entre ells?'
-
Joaquim Rabaseda: És cert que Igor Stravinski va dir 'més Garreta'?
-
Germà Capdevila: 'Per què les revistes són la porta d’entrada a la lectura?'
-
Martí Crespo: 'Per què és tan recomanable resseguir el rastre dels Països Catalans quan viatgem pel món?'
-
Quim Gibert: 'Per què Aragó necessita reivindicar-se tothora en relació amb el fet català?'
-
Víctor Pàmies: 'Per què la Paremiologia catalana comparada digital (PCCD) fomenta la divulgació de dites i refranys?'
-
Agustí Alcoberro: Per què ens cal un nou Congrés de Cultura Catalana, 50 anys després?
-
Lluís Duran: 'Per què fou tan important la resistència cultural durant el Franquisme?'
-
Jordi Rodó: ‘Es coneixen prou les Rutes de la Llibertat i tot el que van significar?’
-
Marcantoni Malagarriga-Picas: 'Per què la Llei d'Amnistia de 1977 vulnera la Llei de Recerca Biomèdica?'
-
Frederic Perers: Han aconseguit castellanitzar el català ‘sin que se note el cuidado’?
-
Anna Varderi: 'Per què el voluntariat és tan important en entitats com la Fundació Villavecchia?'
-
Joan Planes: 'Com valoram els deu anys d’activisme i lluita de l’Assemblea Sobiranista de Mallorca (ASM)?'
-
Joaquim Vilarnau: ‘L'estaca' és un himne internacional?
-
Víctor Alexandre: 'Per què fa 25 anys era tan impactant dir Jo no sóc espanyol?'
-
Jaume Roure i Brice Lafontaine: 'Per què hem de reivindicar Perpinyà la catalana?'
-
Ferran Çivit: 'Per què calia renovar el mapa dialectal català?'
-
Jordi Pardo: ‘Què són els Diàlegs amb Música de la Fundació Pau Casals?’
-
Adriana Bàrcia José: 'Per què cal reivindicar Aurora Bertrana?'
-
Pere Fortuny: 'Per què homenatgem les víctimes del franquisme al Fossar de la Pedrera?'
Per què és important continuar aplicant el projecte lingüístic de cada centre?
A Catalunya tenim la sort i el privilegi de comptar amb una llei d’Educació estable, la LEC, que va néixer d’un amplíssim consens al Parlament del nostre país l’any 2009. En el títol segon d’aquesta llei diu que cada centre ha de tenir un Projecte Lingüístic adequat al context de l’escola o de l’institut. I si els ciutadans hem de respectar les lleis, els responsables de les unitats administratives les hem de vetllar i les hem de fer complir. I, en aquest punt, els directius dels centres hem de deixar clares tres coses:
La primera: un magistrat de qualsevol instància no té formació en pedagogia ni coneixements tècnics rigorosos com per decidir que les llengües s’adquireixen o es deixen d’adquirir a partir d’un joc de percentatges.
La segona: en un centre educatiu les llengües es tracten TOTES com a tresors de la cultura i s’estudien en la seva globalitat, tenint en compte les seves estructures però també la seva història i la seva literatura. Són disciplines de coneixement i es tracten des d’una òptica acadèmica i rigorosa.
La tercera: de totes les llengües que s’ensenyen en un centre educatiu, en tenim una, la pròpia, la catalana, que està i ha estat minoritzada des del segle XVI fins a l’actualitat i, per tant, cal protegir-la i contribuir a la seva preservació fent-la prioritària i vehicular. Cal que les escoles i els instituts siguin espais plurilingües i que tinguin el català com a llengua d’ús normal i predominant.
No cal que aquesta qüestió se’n vagi al terreny de les ideologies, només fa falta que no marxi de l’espai que li pertoca: la pedagogia.
Albert Bayot i Fuertes (Barcelona, 1967) és professor de Llengua catalana i literatura a secundària i també ha estat professor associat a la facultat d'Educació i Psicologia de la Universitat de Girona. Actualment és el director de l'Institut de Sarrià de Ter, i entre el 2011 i el 2016 fou director dels Serveis Territorials d'Ensenyament a Girona.
[Cada setmana tindrem en aquest espai una veu de referència dels Països Catalans que respondrà breument una pregunta concreta.]
També han respost...
-
Beatriu Cardona: 'Per quins motius calia convocar una jornada de vaga general al País Valencià?'
-
Jaume C. Pons Alorda: 'Per a Josep M. Llompart la consciència cultural i la consciència nacional eren una mateixa cosa?'
-
Jordi Oliva: 'Perpinyà fou epicentre de la mortalitat vinculada a la guerra del 1936-1939?'
-
Martí Gené: 'Quina és la força de les concentracions i de les cançons de cada dijous a Palma?'
-
Nil Jaile: 'De què parlem quan parlem d’un manual de supervivència als Països Catalans?'
-
Víctor Rodríguez: 'Com puc saber on es fan ballades o cursos de sardanes?'
-
Víctor Labrado: 'L’èxit de La Veu dels Llibres és que reuneix tota la literatura en català?'
-
David Garrido: 'Per què Alacant és Catalunya?'
-
Bartomeu Mestre: 'Com així cal reivindicar Bartomeu Barceló i Tortella?'
-
Jordi Miravet: 'Per què el General Moragues és considerat heroi i màrtir de la Nació Catalana?'
-
Enric Larreula: 'Hi ha alguna fórmula màgica perquè els nens dels Països Catalans es parlin en català entre ells?'
-
Joaquim Rabaseda: És cert que Igor Stravinski va dir 'més Garreta'?
-
Germà Capdevila: 'Per què les revistes són la porta d’entrada a la lectura?'
-
Martí Crespo: 'Per què és tan recomanable resseguir el rastre dels Països Catalans quan viatgem pel món?'
-
Quim Gibert: 'Per què Aragó necessita reivindicar-se tothora en relació amb el fet català?'
-
Víctor Pàmies: 'Per què la Paremiologia catalana comparada digital (PCCD) fomenta la divulgació de dites i refranys?'
-
Agustí Alcoberro: Per què ens cal un nou Congrés de Cultura Catalana, 50 anys després?
-
Lluís Duran: 'Per què fou tan important la resistència cultural durant el Franquisme?'
-
Jordi Rodó: ‘Es coneixen prou les Rutes de la Llibertat i tot el que van significar?’
-
Marcantoni Malagarriga-Picas: 'Per què la Llei d'Amnistia de 1977 vulnera la Llei de Recerca Biomèdica?'
-
Frederic Perers: Han aconseguit castellanitzar el català ‘sin que se note el cuidado’?
-
Anna Varderi: 'Per què el voluntariat és tan important en entitats com la Fundació Villavecchia?'
-
Joan Planes: 'Com valoram els deu anys d’activisme i lluita de l’Assemblea Sobiranista de Mallorca (ASM)?'
-
Joaquim Vilarnau: ‘L'estaca' és un himne internacional?
-
Víctor Alexandre: 'Per què fa 25 anys era tan impactant dir Jo no sóc espanyol?'
-
Jaume Roure i Brice Lafontaine: 'Per què hem de reivindicar Perpinyà la catalana?'
-
Ferran Çivit: 'Per què calia renovar el mapa dialectal català?'
-
Jordi Pardo: ‘Què són els Diàlegs amb Música de la Fundació Pau Casals?’
-
Adriana Bàrcia José: 'Per què cal reivindicar Aurora Bertrana?'
-
Pere Fortuny: 'Per què homenatgem les víctimes del franquisme al Fossar de la Pedrera?'