
També han respost...
-
Àlex Fenoll: 'Per què és important saber diferenciar els significats d’Estat i de Nació?'
-
Joan Matamala: 'Podríem dir que a Girona la Setmana del Llibre en Català dura tot l'any?"
-
Joan-Marc Passada: 'Què se n'ha fet de la placa de la plaça Vicenç Albert Ballester de Barcelona?'
-
Miquel Carbonell: 'Com cal reaccionar a la censura i les cancel·lacions dels ajuntaments i institucions de l'extrema dreta?'
-
Joan M. Ferran: 'Com fou el vincle entre Cuba i el nacionalisme català?'
-
Mònica Estruch: 'Per què les revistes infantils sobreviuen en un món ple de pantalles?'
-
Montse Ferrer: 'Quina és la clau de la viabilitat d’un poble al Pirineu?'
-
Mireia Comas: 'És dolorós parlar de la tortura viscuda en pròpia pell o és reparador?'
-
Joan Arimany: 'Es valoren prou les relíquies dels sants al nostre país com a patrimoni cultural?'
-
Jaume Fàbrega: ‘Per què es parla tant de dieta mediterrània en lloc de cuina catalana?’
-
Eduard Gracia: 'Qui posa bastons a les rodes del ferrocarril a Catalunya?'
-
Miquel Saperas: ‘Què és la Xarxa de Casals i Ateneus dels Països Catalans?’
-
Marta Lloret: ‘Què podem fer per salvar les masies?’
-
Anna Tantinyà: 'Per què té tant d'èxit una sardana com la dels Tyets?'
-
Mauro Mulas: 'Què significa la recuperació de la festa de Sant Joan de la Porta Llatina?'
-
Jordi Urgell: 'Quin valor afegit tenen les Agendes de la terra?'
-
Eva Bosch: 'Oi que és més fàcil del que ens pensem mantenir el català sempre, a tot arreu i amb tothom?'
-
Enric Ramiro: 'Què és el projecte Un país d'històries?'
-
Agnès Toda: 'El català a l’escola: on som i on ens agradaria ser?'
-
Betlem Agulló: ‘D’on treu la força la família Agulló per viure amb tanta dignitat?’
-
Miquel Riera: 'Cal continuar construint a la Costa Brava?'
-
Celdoni Fonoll: 'És viu el record del gran poeta Vicent Andrés Estellés?'
-
Eduard Casas: 'Quin paper hi juga el poeta i la poesia en la cohesió social?'
-
Jordi Bilbeny: 'Per què és tan poc coneguda l’empremta catalana a Malta?'
-
Moisès Vizcaino: 'Per què és tan necessari un diari digital com La Veu del País Valencià?'
-
Gerard Furest: 'Com hem de revifar la flama del català?'
-
Laia Escolà: 'Com es pot ajudar a fer possible un projecte com el nou Ateneu del Pallars?'
-
Lluís Garcia: 'Què és la Recopilació d’Accions Genocides contra la nació catalana?'
-
Joan Matamala: ‘Per a enfortir la construcció nacional cal millorar les pràctiques educatives?’
-
David Pujol: 'Són una novetat, els atacs a l'escola catalana que estem patint?'
Gerard Furest: 'Com hem de revifar la flama del català?'
És un fet que l'ús social de la llengua catalana, de manera especial a partir del tombant de mil·lenni, ha reculat a tot arreu del domini lingüístic. El perquè de la reculada té múltiples respostes, entre les quals un món més globalitzat, un Estat espanyol tan homogeneïtzador -lingüicida- com sempre (però ara més agressiu que en el postfranquisme), un increment demogràfic inabsorbible per a qualsevol comunitat subordinada i una classe política a nord i a sud que, en comptes de liderar i bastir un discurs potent a l'entorn dels drets lingüístics que donés autoestima als parlants, s'ha dedicat a retroalimentar els propis complexos amb els dels ciutadans.
Per a revertir aquesta difícil tessitura, a banda d'avançar cap a major quotes d'autogovern (si pot ser completa en el cas del Principat), hem de treballar en dos fronts. En primer lloc, cal fer del català una llengua útil, és a dir, un requisit laboral en tants àmbits com sigui possible, començant per les empreses més grosses dels respectius territoris: les administracions d'autogovern. No cal dir que és absurd demanar al sector privat el que hom, per incúria o pusil·lanimitat, i tot i comptar amb una normativa que fa d'empara, no és capaç de garantir al sector públic. En segon lloc, ens cal desacomplexar i alhora afinar els discursos sobre la importància de la llengua com a element troncal de la nostra identitat com a catalans, valencians, illencs, andorrans, franjolins i algueresos. Altrament, quin incentiu (ni que sigui, a nivell integratiu, merament psicològic) tenen els nouvinguts o vellvinguts per a aprendre-la i fer-se-la seva? En definitiva: la llengua ha de ser útil per a connectar amb la realitat de tot el nostre país, i perquè puguem continuar sent/fent una aportació positiva al món.
Gerard Furest i Dalmau (Figueres, 1980) @gerard_furest. És filòleg, professor d’institut i sindicalista. Ha publicat el Decàleg irreverent per a la defensa del català (Edicions del Núvol, 2021) i comparteix les seves reflexions en defensa de la llengua al seu canal de Telegram.
També han respost...
-
Àlex Fenoll: 'Per què és important saber diferenciar els significats d’Estat i de Nació?'
-
Joan Matamala: 'Podríem dir que a Girona la Setmana del Llibre en Català dura tot l'any?"
-
Joan-Marc Passada: 'Què se n'ha fet de la placa de la plaça Vicenç Albert Ballester de Barcelona?'
-
Miquel Carbonell: 'Com cal reaccionar a la censura i les cancel·lacions dels ajuntaments i institucions de l'extrema dreta?'
-
Joan M. Ferran: 'Com fou el vincle entre Cuba i el nacionalisme català?'
-
Mònica Estruch: 'Per què les revistes infantils sobreviuen en un món ple de pantalles?'
-
Montse Ferrer: 'Quina és la clau de la viabilitat d’un poble al Pirineu?'
-
Mireia Comas: 'És dolorós parlar de la tortura viscuda en pròpia pell o és reparador?'
-
Joan Arimany: 'Es valoren prou les relíquies dels sants al nostre país com a patrimoni cultural?'
-
Jaume Fàbrega: ‘Per què es parla tant de dieta mediterrània en lloc de cuina catalana?’
-
Eduard Gracia: 'Qui posa bastons a les rodes del ferrocarril a Catalunya?'
-
Miquel Saperas: ‘Què és la Xarxa de Casals i Ateneus dels Països Catalans?’
-
Marta Lloret: ‘Què podem fer per salvar les masies?’
-
Anna Tantinyà: 'Per què té tant d'èxit una sardana com la dels Tyets?'
-
Mauro Mulas: 'Què significa la recuperació de la festa de Sant Joan de la Porta Llatina?'
-
Jordi Urgell: 'Quin valor afegit tenen les Agendes de la terra?'
-
Eva Bosch: 'Oi que és més fàcil del que ens pensem mantenir el català sempre, a tot arreu i amb tothom?'
-
Enric Ramiro: 'Què és el projecte Un país d'històries?'
-
Agnès Toda: 'El català a l’escola: on som i on ens agradaria ser?'
-
Betlem Agulló: ‘D’on treu la força la família Agulló per viure amb tanta dignitat?’
-
Miquel Riera: 'Cal continuar construint a la Costa Brava?'
-
Celdoni Fonoll: 'És viu el record del gran poeta Vicent Andrés Estellés?'
-
Eduard Casas: 'Quin paper hi juga el poeta i la poesia en la cohesió social?'
-
Jordi Bilbeny: 'Per què és tan poc coneguda l’empremta catalana a Malta?'
-
Moisès Vizcaino: 'Per què és tan necessari un diari digital com La Veu del País Valencià?'
-
Gerard Furest: 'Com hem de revifar la flama del català?'
-
Laia Escolà: 'Com es pot ajudar a fer possible un projecte com el nou Ateneu del Pallars?'
-
Lluís Garcia: 'Què és la Recopilació d’Accions Genocides contra la nació catalana?'
-
Joan Matamala: ‘Per a enfortir la construcció nacional cal millorar les pràctiques educatives?’
-
David Pujol: 'Són una novetat, els atacs a l'escola catalana que estem patint?'