També han respost...

Per què l’escola ha de ser en llengua catalana?

| Respostes amb criteri

Us heu preguntat mai per l’obsessió dels estats espanyol, francès i italià per posar traves a la presència del català en l’àmbit de l’educació? La resposta a aquesta segona pregunta ens explica també el títol d’aquest article: la llengua de l’escola ha estat el pal de paller a l’hora de crear els estats diguem-ne moderns, és a dir, a l’hora de crear les estructures estatals que coneixem amb el nom d’Espanya, França i Itàlia. L’escola va servir per formar els ciutadans que necessitaven, o creien necessitar, les classes dirigents d’aquest estats, les quals havien decidit també que la seva llengua (ara en diríem oficial) havia de ser, respectivament, l’espanyol (de Castella), el francès (de l’Illa de França) o l’italià (de fet, el toscà).

Per tant, fer del català la llengua de referència del sistema educatiu (si més no, en una part del país, el Principat de Catalunya, i en menor mesura a les Illes Balears i Pitüses, i al País Valencià) ha comportat atacs polítics, jurídics i mediàtics de tota mena. I en aquests moments estem assistint a un atac jurídic sense precedents. I diem sense precedents perquè en el passat recent els pactes polítics havien minimitzat els embats jurídics. I per què tots aquests atacs? Doncs senzillament perquè volen evitar, com sigui, que la nostra escola, catalana en llengua i continguts, formi uns ciutadans crítics amb uns estats que manifesten un dia sí i un altre també un nacionalisme (espanyol, francès i italià) banal i, sobretot, ranci i excloent, i que, sobretot, mostren un menyspreu per la diversitat lingüística.

No poden suportar que en un àmbit concret siguem un país normal. I per ser un país normal, l’escola ha de ser en la llengua del país, sense oblidar, és clar, l’aprenentatge d’altres llengües internacionals o llengües que han arribat als Països Catalans amb les noves immigracions. Tot això, és clar, si volem que el català continuï sent una llengua útil (i, sobretot, necessària) per viure en aquesta societat.

Pere Mayans (l'Hospitalet de Llobregat, 1963) @PereMayans, és catedràtic de llengua catalana i literatura a l’ensenyament secundari, i professor del grau de Llengua i Literatura Catalanes de la Universitat Oberta de Catalunya. Autor del llibre Cròniques negres del català a l’escola.

[Cada setmana tindrem en aquest espai una veu de referència dels Països Catalans que respondrà breument una pregunta concreta.]

També han respost...

Casa Solterra
Carrer dels Ciutadans, 18
17004 Girona

Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

Seguiu-nos