
També han respost...
-
Montserrat Vilà: 'Per què cal senyalitzar les Rutes de la llibertat?'
-
Àlex Fenoll: 'Per què és important saber diferenciar els significats d’Estat i de Nació?'
-
Joan Matamala: 'Podríem dir que a Girona la Setmana del Llibre en Català dura tot l'any?"
-
Joan-Marc Passada: 'Què se n'ha fet de la placa de la plaça Vicenç Albert Ballester de Barcelona?'
-
Miquel Carbonell: 'Com cal reaccionar a la censura i les cancel·lacions dels ajuntaments i institucions de l'extrema dreta?'
-
Joan M. Ferran: 'Com fou el vincle entre Cuba i el nacionalisme català?'
-
Mònica Estruch: 'Per què les revistes infantils sobreviuen en un món ple de pantalles?'
-
Montse Ferrer: 'Quina és la clau de la viabilitat d’un poble al Pirineu?'
-
Mireia Comas: 'És dolorós parlar de la tortura viscuda en pròpia pell o és reparador?'
-
Joan Arimany: 'Es valoren prou les relíquies dels sants al nostre país com a patrimoni cultural?'
-
Jaume Fàbrega: ‘Per què es parla tant de dieta mediterrània en lloc de cuina catalana?’
-
Eduard Gracia: 'Qui posa bastons a les rodes del ferrocarril a Catalunya?'
-
Miquel Saperas: ‘Què és la Xarxa de Casals i Ateneus dels Països Catalans?’
-
Marta Lloret: ‘Què podem fer per salvar les masies?’
-
Anna Tantinyà: 'Per què té tant d'èxit una sardana com la dels Tyets?'
-
Mauro Mulas: 'Què significa la recuperació de la festa de Sant Joan de la Porta Llatina?'
-
Jordi Urgell: 'Quin valor afegit tenen les Agendes de la terra?'
-
Eva Bosch: 'Oi que és més fàcil del que ens pensem mantenir el català sempre, a tot arreu i amb tothom?'
-
Enric Ramiro: 'Què és el projecte Un país d'històries?'
-
Agnès Toda: 'El català a l’escola: on som i on ens agradaria ser?'
-
Betlem Agulló: ‘D’on treu la força la família Agulló per viure amb tanta dignitat?’
-
Miquel Riera: 'Cal continuar construint a la Costa Brava?'
-
Celdoni Fonoll: 'És viu el record del gran poeta Vicent Andrés Estellés?'
-
Eduard Casas: 'Quin paper hi juga el poeta i la poesia en la cohesió social?'
-
Jordi Bilbeny: 'Per què és tan poc coneguda l’empremta catalana a Malta?'
-
Moisès Vizcaino: 'Per què és tan necessari un diari digital com La Veu del País Valencià?'
-
Gerard Furest: 'Com hem de revifar la flama del català?'
-
Laia Escolà: 'Com es pot ajudar a fer possible un projecte com el nou Ateneu del Pallars?'
-
Lluís Garcia: 'Què és la Recopilació d’Accions Genocides contra la nació catalana?'
-
Joan Matamala: ‘Per a enfortir la construcció nacional cal millorar les pràctiques educatives?’
Jaume Fàbrega: ‘Per què es parla tant de dieta mediterrània en lloc de cuina catalana?’
En algunes ciutats- Girona, Banyoles i altres- hi hem vist pancartes on la vila és declarada "Ciutat mediterrània": una obvietat més aviat discutible, perquè Girona, que sàpiga, no es troba, per exemple, a l'Àsia Central. Com a concepte comercial, allò "mediterrani", alhora que ven, és una manera excel·lent de diluir la catalanitat i, no cal dir-ho, l'espai dels Països Catalans. Com més mediterranis, més espanyols, menys catalans.
Una votació popular celebrada l'any 1979, va declarar l'Escudella i carn d'olla com el plat més representatiu de Catalunya. Posteriorment, una enquesta similar celebrada al Berguedà, va considerar les Patates emmascarades (patates amb botifarra negra) com a plat més característic de la comarca, seguit de prop pel Blat de moro escairat. I podríem anar seguint: no solament la cuina tradicional de Catalunya, sinó també de la resta de països mediterranis- és impensable sense els productes d'Amèrica. Això és la cuina mediterrània: una cuina oberta, plural, barrejada, i en la qual els productes d'Amèrica hi crearen un fort impacte: segurament, l'ingredient més típic de les diverses cuines mediterrànies és el tomàquet. Prefereixo parlar de cuina- o millor, cuines-, més que no pas de "dieta", tot i que aquest és el terme de moda. I, com totes les modes, comporta exageracions, mitges veritats i elements positius.
L'aspecte positiu hauria de consistir a menjar el que sempre hem menjat, sense abusar de res: la cuina tradicional dels Països Catalans, en aquest sentit, és un exemple de "dieta mediterrània". Plats com els Fideus a la cassola o la Paella valenciana, on es barregen arròs, llegums, verdures i la carn hi és emprada com a condiment, més que com a aliment, en són un exemple. O bé una escalivada, una esqueixada, uns cigrons estofats, una sopa de peix, un bacallà a la llauna, un suquet: menjar el que es menja, -una mica de tot, i de tot no massa- és la millor dieta- i la millor cuina- que podem fer.
Tot això dit, és cert, per tant, que hi ha unes cuines mediterrànies. Tant com que l'anomenada "dieta mediterrània" és un invent- d'origen nord-americà, per més senyes; amb data precisa i nom, anys 1952, Ancel Keys- basat en mitges veritats, falsedats i manipulacions de tota mena. No obstant això, l'invent ha fet fortuna. És difícil convèncer la gent d'aquestes manipulacions, com és difícil de fer entendre que una masia o un edifici antic no ha de mostrar la suposada pedra original, sinó que ha d'ésser arrebossat i pintat. Així doncs, en l'afer d'aquesta "dieta fantasma" (com l'ha definit el periodista científic Josep Català), hi participen tota mena d'interessos: multinacionals de l'alimentació (que tenen registrat el concepte com a marca, "Dieta Mediterránea S.A."- a Barcelona, i en espanyol) dietistes poc rigorosos, i tota mena de xarlatans gastronòmics, que fins i tot gosen escriure'n llibres (sense ser nutreòlegs) i el que és més greu (ja que ho paguem amb els nostres diners), l'administració catalana.
Si analitzem qualsevol publicació sobre la miraculosa "dieta mediterrània", ens adonarem que només contenen obvietats- com el fet que mengem arròs, cereals o llegums, cosa que ja sabíem- i, el que és més perillós, una "medicalització" de la cuina. Ja no es tracta que l'oli d'oliva sigui bo, sinó que, excepte els peus plans o la calvície, ho curi tot.
Jaume Fàbrega i Colom (Vilavenut, 1948). Escriptor, consultor i crític gastronòmic. Autor del blog Bona vida. @JaumeFabrega
També han respost...
-
Montserrat Vilà: 'Per què cal senyalitzar les Rutes de la llibertat?'
-
Àlex Fenoll: 'Per què és important saber diferenciar els significats d’Estat i de Nació?'
-
Joan Matamala: 'Podríem dir que a Girona la Setmana del Llibre en Català dura tot l'any?"
-
Joan-Marc Passada: 'Què se n'ha fet de la placa de la plaça Vicenç Albert Ballester de Barcelona?'
-
Miquel Carbonell: 'Com cal reaccionar a la censura i les cancel·lacions dels ajuntaments i institucions de l'extrema dreta?'
-
Joan M. Ferran: 'Com fou el vincle entre Cuba i el nacionalisme català?'
-
Mònica Estruch: 'Per què les revistes infantils sobreviuen en un món ple de pantalles?'
-
Montse Ferrer: 'Quina és la clau de la viabilitat d’un poble al Pirineu?'
-
Mireia Comas: 'És dolorós parlar de la tortura viscuda en pròpia pell o és reparador?'
-
Joan Arimany: 'Es valoren prou les relíquies dels sants al nostre país com a patrimoni cultural?'
-
Jaume Fàbrega: ‘Per què es parla tant de dieta mediterrània en lloc de cuina catalana?’
-
Eduard Gracia: 'Qui posa bastons a les rodes del ferrocarril a Catalunya?'
-
Miquel Saperas: ‘Què és la Xarxa de Casals i Ateneus dels Països Catalans?’
-
Marta Lloret: ‘Què podem fer per salvar les masies?’
-
Anna Tantinyà: 'Per què té tant d'èxit una sardana com la dels Tyets?'
-
Mauro Mulas: 'Què significa la recuperació de la festa de Sant Joan de la Porta Llatina?'
-
Jordi Urgell: 'Quin valor afegit tenen les Agendes de la terra?'
-
Eva Bosch: 'Oi que és més fàcil del que ens pensem mantenir el català sempre, a tot arreu i amb tothom?'
-
Enric Ramiro: 'Què és el projecte Un país d'històries?'
-
Agnès Toda: 'El català a l’escola: on som i on ens agradaria ser?'
-
Betlem Agulló: ‘D’on treu la força la família Agulló per viure amb tanta dignitat?’
-
Miquel Riera: 'Cal continuar construint a la Costa Brava?'
-
Celdoni Fonoll: 'És viu el record del gran poeta Vicent Andrés Estellés?'
-
Eduard Casas: 'Quin paper hi juga el poeta i la poesia en la cohesió social?'
-
Jordi Bilbeny: 'Per què és tan poc coneguda l’empremta catalana a Malta?'
-
Moisès Vizcaino: 'Per què és tan necessari un diari digital com La Veu del País Valencià?'
-
Gerard Furest: 'Com hem de revifar la flama del català?'
-
Laia Escolà: 'Com es pot ajudar a fer possible un projecte com el nou Ateneu del Pallars?'
-
Lluís Garcia: 'Què és la Recopilació d’Accions Genocides contra la nació catalana?'
-
Joan Matamala: ‘Per a enfortir la construcció nacional cal millorar les pràctiques educatives?’